Reisverslag Noorwegen 2017

Gepubliceerd op 30 juli 2017 om 14:58

Noorwegen, wat een mooi land!!  Een echte aanrader om een keer met de camper doorheen te rijden. Voor ons was het eigenlijk de eerste echte rondreis met de camper en meteen eentje om niet meer te vergeten.

donderdag 25 mei en vrijdag 26 mei

We zijn via Denemarken bij Odense via de brug langs Kopenhagen naar Zweden, Malmö gereden. We wilden niet vast zitten aan een overtocht waar we op een bepaalde tijd moesten zijn. We hebben gekozen om iets meer te rijden en zo onze eigen tijd te kunnen indelen. De eerste 2 dagen hebben we best veel gereden. Op dag 2 waren we al in Oslo, Noorwegen. Een rit van ruim 1500km. De eerste 2 dagen zijn vooral veel snelweg geweest. De eerste overnachting was in Zweden net voorbij Malmö een camping gevonden. We reden hier eigenlijk per ongeluk langs, nadat we eigenlijk al een tijdje aan het zoeken waren geweest voor een leuk plekje. Camping Habo Ljung in Lomma, een leuke camping aan de zee met uitzicht op de brug tussen Stockholm en Malmö. De tweede overnachting vrijdag in Oslo hebben we via de camping app van de ANWB gevonden. Helaas was de eerste camping nog gesloten, maar bij de tweede hebben we meer geluk, camping Bogstad. Een prima camping met een mooi meer op 500 m.

zaterdag 27 mei

Vanaf dag 3 zijn we Noorwegen in gereden, richting Bergen. Je komt het allemaal tegen onderweg, mooie blauwe meren/fjorden met op de achtergrond mooie groene bergen tot aan hoge bergtoppen in de sneeuw met smalle donkere tunnels. Ook kom je ontelbare watervallen tegen van klein tot groot. Zelfs een Eland voor je auto. Gelukkig konden we op tijd stoppen. Wat een prachtig dier! Ik ben blij dat hij even voorbij kwam, dat was toch wel iets waarop ik gehoopt had te zien in Noorwegen. Halverwege zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe overnachtingsplaats. Dit bleek niet zo gemakkelijk te zijn als wij gedacht hadden. Wij dachten overal in de natuur aan een meer wel een geschikt plekje te kunnen vinden, maar vaak was de kant van het meer veel te hoog en steil of was het aan een drukke weg, maar uiteindelijk toch een mooi plekje gevonden (zie de eerste foto hierboven met de camper). Bij het plaatje Granvin aan het Granvinsvatnet.

Zondag 28 mei

We rijden verder naar Bergen. Net voor Bergen vinden we een leuke camping. Lone Camping ligt aan een meertje, heerlijk om in te zwemmen. het ligt op 19km van het centrum van Bergen. Voor de camping stopt de bus, maar we zijn toch met de camper gegaan. Parkeren was even zoeken in de smalle straatjes, maar toch een plekje kunnen vinden. We zijn met de Foibanen naar boven gegaan, waar je een fantastisch uitzicht over de stad hebt. Daar zijn we er ook voor het eerst achter gekomen hoe duur Noorwegen is. We hebben 2 soft ijsjes besteld en later op mijn afschrijving kwam ik erachter dat ik net 9.10 euro voor 2 soft ijsjes had betaald, maar goed ze waren lekker.

In de Foibanen mag je trouwens je hond gratis meenemen. Het ritje voor 2 volwassenen is 19.50 euro. Daarna zijn we de stad in gegaan. Tip ga niet op zondag. Er waren geen winkels open, maar goed er was wel een marktje en terrasjes. Nog een tip, op het terras is het zelfservice. Wij zaten te wachten tot er iemand je bestelling kwam opnemen, maar die moest je dus zelf aan de bar bestellen en betalen. Net als het eten, maar deze kwamen ze dan nog wel aan je tafel brengen. Wederom drinken en eten is prijzig. 15,60 euro afgerekend voor een cola en een biertje om je een idee te geven, maar goed dat wisten we van te voren. We hebben zelf genoeg bij, dus zo kun je dat een beetje compenseren.

Maandag 29 mei

We gaan richting de Geiranger. We willen niet 6 uur in de auto zitten, dus gaan het niet in 1 keer rijden. Na 3 uurtjes stoppen we in Jolstraholmen op de camping. De vraag of ik aan het water wil staan? Ja natuurlijk, nou dat had ik in dit geval beter niet kunnen doen.... de rivier maakt z'n lawaai, maar ja het was wel mooi.

Dinsdag 30 Mei

Vandaag weer 3 uurtjes rijden en dan zijn we bij de Geiranger. De route ernaar toe is super mooi, we hebben al het eerste deel van de Nationaal Toeristische route de Trollsiggen gereden. Let op deze gaat pas eind mei open! We hadden dus gelukt dat we er al door konden. Als je Geiranger nadert kun je stoppen om te genieten van het mooie plaatje dat het uitzicht over Geiranger is. We rijden naar camping de Geiranger, aan de voet van de Fjord, midden in het centrum. Vanuit hier hebben we uitzicht op de fjord met het enorme cruiseschip. Het dorpje is erg toeristisch, maar zodra het cruiseschip tegen het eind van de middag weer wegvaart, keert de rust weer terug. We hebben een tocht op de boot gemaakt door de Geirangerfjord van anderhalf uur (waar de hond weer gewoon mee mocht) en natuurlijk even lekker geshopt, alle souvenirs zijn weer binnen ( en mijn portemonnee weer leeg.....) 's avonds toen het weer wat rustiger was, ben ik de trap op geklommen langs de enorme waterval. Erg mooi, maar toch ook wel een hele klim en pas op je kunt nat worden :)

Woensdag 31 mei

We gaan vandaag verder met de Nationaal Toeristische route de Trollstigen. De route heeft een stuk meer 11 haarspeld bochten en wederom ook weer een mooi uitzichtpunt over deze weg. Deze routes en uitkijkpunten staan goed aangegeven en ze zijn echt de moeite waard om te bekijken. Ik vind het bijna jammer dat we er maar eentje hebben gedaan.

Trollstigen of wel de trap voor de Trol. Overal in Noorwegen kom je ze trouwens tegen die trollen.

Vanaf nu is ook wel gedaan met het mooi weer, waar we de eerste dagen nog 20-25 graden hadden, is het nu met 10-15 graden fris en hebben we echt de jassen nodig. Als we op de camping in Mana aan de Ronsdalfjord aankomen is het ook nog eens regenachtig en staat er een stevig wind. Het wisselvallige weer dat bij Noorwegen hoort. Mana is een echte visserscamping en ook wij hadden de visspullen bij, dus nog even de hengel er in gegooid en wel een hele mooie, maar kleine vis gevangen. We hebben hem maar weer netjes terug gezet om nog een beetje verder te kunnen groeien

Donderdag 1 juni

We gaan weer rustig aan de terugweg beginnen en rijden weer richting Oslo. Onderweg langs Lillehammer even gestopt bij de Olympische schans van de Olympische winterspelen van 1994. Net voorbij Lillehammer een leuke camping gevonden in Biri. Een mooi plaatsje aan het water gevonden.

Vrijdag 2 juni

We verlaten Noorwegen en rijden Zweden in. Naar een aantal uur rijden gaan we opzoek naar een camping en komen terecht in Hamburgsund op camping Rörvik. Een kleine camping lang de fjord waar je op krab en makreel kunt vissen, dus nog even de hengel uit gegooid en ja hoor een kleine makreel gevangen.

Zaterdag 3 juni

We gaan vanuit Zweden naar Denemarken. Zweden is vooral heel veel snelweg rijden. Bij Malmo gaan we weer de brug over richting Kopenhagen en daarna met de brug naar Odense. Net voor de grens met Duitsland gaan we de camping zoeken. We komen terecht op camping Fjordlyst Abenra city. Deze camping heeft een mooie camperplaats voor de camping. We zijn dus niet op de camping, maar op de camperplaats gaan staan. Nog een wandeling naar de fjord gemaakt, maar deze was toch niet zo mooi als we ze gewent waren.

Zondag 4 juni

We gaan naar huis, de vakantie zit er weer op. Wat hebben we toch een mooie trip gemaakt. Ik zeg echt een aanrader! Ik hoop dat ik je zo een beetje heb kunnen inspireren en dat ik je wat tips heb kunnen geven over het land.

Nog een aantal tips en weetjes op een rijtje:

• Noorwegen is een duur land, neem dus zelf al drinken en eten mee, dit scheelt al een heleboel kosten.
  • In Noorwegen is het zelfbediening, je moet dus zelf je drankje aan de bar bestellen (en je eten)
  • Wij hebben bijna alles gepind in Noorwegen, dit zorgt ervoor dat je niet met Noorse kronen blijft zitten, maar zorg er wel voor dat je iets van kleingeld in je portemonnee hebt zitten voor bv de bus.
  • Niet alle wegen zijn altijd open, dus check van te voren als je via een bepaalde weg wilt gaan of deze open is.
  • De Nationaal Toeristische routes zijn aanraders.
  • Noorwegen heeft wisselvallig weer, dus zorg voor de juiste kleding.
  • De wegen in Noorwegen zijn max 80km/uur, 200 km kun je dus gerust 4 uur over doen. Je kunt ook pondjes tegen komen. Neem dus de tijd en kijk niet op km, maar op aantal uren dat je wilt rijden.
  • Verder is het gewoon een mooi land waar je vooral van moet genieten. Neem de tijd om even te stoppen en die foto's te maken.