Reisverslag Frankrijk 2018

Gepubliceerd op 10 mei 2018 om 18:58

Dit jaar zouden we een rondje Frankrijk gaan doen. Inderdaad zouden, we zijn wel geweest alleen dat rondje is niet heel erg groot geworden. Niet om iets vervelends, maar omdat we een leuke camping gevonden hadden waar de kinderen en wij het zo lekker naar ons zin hadden dat we niet verder zijn gaan rijden.

21 april 2018

Vandaag zijn we gaan rijden. Van te voren had ik al wel een aantal campings uitgezocht, zo ook de eerste camping Châlons-en-Champagne. Onze wensen voor deze reis was vooral dat we konden vissen, dus heb ik geprobeerd om campings uit te zoeken aan een meer. Het liefste wilde we natuurlijk met de camper aan het water staan. Dit is een lastige missie geweest. Zo ook op deze camping, er stond een hek tussen de camping en het meer. Het was een klein meertje, voor de echte visser misschien iets te klein, maar voor de kinderen was het prima. Helaas niks gevangen. Verder was de camping prima voor een nachtje. Er was een speeltuin voor de kids, broodjes service en een klein terrasje.

22 april 2018

We rijden weer verder richting het zuiden. We hebben trouwens erg geluk met het weer! Het is zonnig en 25+, dat is zo in de meivakantie ook maar afwachten. Voor de 2e overnachting had ik eerst een andere camping in de richting van de Jura in gedachten, maar omdat het zon goed weer was en op deze camping geen zwembad was zijn we opzoek gegaan naar een andere camping. Dit is heel makkelijk als je gewoon je internet bundel kunt gebruiken en de ANWB-app bij de hand hebt. Ook de campercontact-app van NKC is erg handig om op je telefoon te hebben staan. Dus we hebben gezocht op zwembad, vissen en ongeveer 3-4 uurtjes rijden en we zijn uitgekomen bij een hele leuke sfeervolle camping in zuid Bourgondië. Camping Chateau de LÉpervière is een gezinsvriendelijke camping met alles erop en aan. Ze hebben een binnen en buitenzwembad, restaurant, bar, winkel, en een visvijver. Helaas voor ons was alleen niet alles open, omdat we te vroeg in het seizoen waren. Het binnenbad en restaurant konden we gebruik van maken en we konden bij de receptie ons brood bestellen. De visvijver was erg leuk voor de kinderen en we stonden aan het water. We hebben even heerlijk gezwommen en 's avonds lekker de BBQ aangezet. Als alles open was geweest waren we zeker wat langer gebleven, maar we zijn na 1 nachtje weer verder richting de Ardèche gereden.

23 april 2018 - 30 april 2018

We rijden door naar de camping die ik van te voren al had uitgezocht, Camping La Roubine in de Ardèche. Deze camping ligt aan de rivier de Ardèche en heeft een verwarmd zwembad en waterspeeltuin. Bij aankomst een mooi plekje aan de rivier uitgezocht, een klein hellinkje naar beneden en we stonden aan de rivier. Alles op de camping was al open, het was er alleen nog niet heel erg druk. Dus we hadden het zwembad voor ons zelf :) Heerlijk een paar dagen tot rust gekomen op deze camping. Beetje zwemmen, mini golven, vissen, boekje lezen en lekker eten. Met het vissen in de rivier ook echt een paar leuke karpers gevangen en de kinderen vooral op kikker jacht geweest en ook echt grote kikkers gevangen...... En toen kwam de vraag, wat doen we, waar gaan we nu naar toe. De kinderen riepen meteen dat ze niet weg wilde en eigenlijk hadden wij het ook wel naar ons zin, dus bij de receptie aangegeven dat we toch nog maar iets langer bleven. De Ardèche is ook echt een mooie omgeving en er is veel te doen. Zo kun je kanoën, helaas voor ons ging dat nog niet, omdat Lott haar zwemdiploma nog niet had. Er zijn een aantal grotten in de omgeving. We hebben 1 dag regen gehad en dat was de perfecte dag om een grot te bezoeken. Omdat we niet z'n zin hadden in de regen de camper op te breken hebben we op de camping een elektrische auto gehuurd, ideaal om een dagje mee weg te gaan. We zijn bij Grand Site Aven d'Orgnac geweest. Het is een flinke trap naar beneden, de rondleiding duurt ongeveer een uurtje en gelukkig ga je weer met de lift omhoog. Daarna kun je nog het museum bezoeken. Het dorpje Vallon pont d'Arc is ook echt een leuk dopje om even doorheen te wandelen en al je souvenirs te scoren. Natuurlijk mag een bezoek aan pont d'Arc ook niet missen, de mooie natuurbrug moet je even gezien hebben. Kortom echt een fijne week gehad in de Ardèche.

30 april 2018

Toch maar afscheid genomen van deze leuke camping en we hadden bedacht om toch nog een beetje die roadtrip te maken. We zijn de La Nationale 7 een stukje gaan volgen. Iets voorbij Avignon zijn we de weg op gereden. Je ziet meer dan als je op de Péage blijft rijden, maar je moet er wel de tijd voor nemen, want het gaat ook echt een stuk langzamer. We zijn ook erg veel rotondes tegen gekomen. We zijn een heel stuk langs de Rhône af gereden, erg mooi. We zijn niet gestopt in de stadjes, maar het zijn hele leuke stadjes waar je doorheen rijdt. Uiteindelijk na zoveel rotondes toch maar besloten weer de Péage op te gaan net na Vienne. Vanuit daar besloten dat we toch richting de Jura gingen rijden. Op het grensgebied van de Bourgogne en de Jura hebben we een camping gevonden met een visvijver en binnenzwembad (het is inmiddels een beetje frisser geworden 14 graden). Aangekomen op camping Le Domaine de Louvarel was de camping toch niet helemaal wat we er van verwachte. Het meer was echt heel mooi en goed om in te vissen, echter was de camping omheind met een grote heg en kon je dus niet makkelijk bij het meer komen vanaf je plaats. Dus moest je bij het meer gaan zitten om te kunnen vissen. We hebben niet meer gezwommen, maar het zwembad zag er prima uit. Verder was er nog een speeltuin en animatie voor de kids en een restaurant. Het sanitair was de slechtste die we tegen gekomen waren en omdat het dus allemaal een beetje tegenviel hebben we besloten om hier maar 1 nachtje te blijven.

1 mei 2018

Vandaag de Jura bezocht. Eerst wilde we naar Baume les Messieurs gaan (waterval en een grot), dit had ik in de voorbereiding ook al bedacht, maar bij de receptie van de camping vertelde ze me over de Cascades du Hérisson, een wandelroute door de Jura langs 8 verschillende watervallen. De tocht is 7.4 km (heen en terug) en duurt ongeveer 3 uurtje. Omdat we al een grot gezien hadden zijn we naar de watervallen gereden. In de prachtige natuur, lekker gewandeld. Na de eerste waterval zijn we helaas al weer moeten om keren. De volgende waterval was alleen te bereiken d.m.v. trappen en aangezien onze hond al een operatie aan zijn knieën had gehad wilde we hem niet belasten met de trappen. Dus niet alles gezien, maar de waterval en het stukje natuur dat we gezien hebben was erg mooi. En in de Jura is nog zoveel meer moois te zien. Het weer schijnt er niet altijd goed te zijn, maar de natuur maakt dat weer een beetje goed. Na de wandeling weer in de camper gestapt en zijn we verder gaan rijden. En toen kwam ons dilemma, wat doen we. Het weer was niet echt super, gaan we voor 1 nachtje nog een nieuwe camping zoeken of rijden we toch maar door naar huis. Nog even gezocht naar een leuke camping, want we wilde toch eigenlijk nog niet naar huis, maar bij Nancy hebben we de zoektocht gestaakt en zijn we toch maar een paar uurtjes door naar huis gereden.

Nog een aantal tips en weetjes op een rijtje:

• Vooral in zuid Frankrijk is op de meeste campings een houtskoolbbq niet toegestaan. Neem dus een BBQ op gas mee.
  •  In het voorseizoen ( eigenlijk in alle seizoenen) kan het dus regenen. Vergeet je paraplu niet mee te nemen! Best wel handig als je van de camper naar de toiletgebouwen moet lopen en ik was hem dus vergeten.......
  • De tarieven in het voorseizoen zijn goed te betalen. Meestal rond de 23 euro per nacht kwijt geweest met 2 volw, 2 kids en een hond.
  • Met de CKE kaart krijg je korting. Deze is wel erg interessant om aan te schaffen.
  • Voor de hond hebben we geen extra maatregelen hoeven nemen. Hij was al ingeënt voor Rabiës en gechipt. Wel verstandig in de natuur is hem beschermen tegen teken. Controleer ook jezelf en de kinderen goed!