Reisverslag Texel 2019

Gepubliceerd op 17 juni 2019 om 11:14

Dit jaar was de planning een rondreis door Kroatië maken, echter zijn de plannen gewijzigd en hebben we een nieuw huis gekocht, dus even geen vakantie. Maar toch wilde we wel even weg tijdens het lange weekend van Hemelvaart. We riepen al vaker dat we nog wel eens een keertje naar Texel zouden willen, maar de weersvooruitzichten waren fris en regen, dus ben ik gaan kijken waar het wel lekker weer was. Zwarte woud en de Ardenne kwamen voorbij, maar uiteindelijk besloten dat we een rondje door Zuid Limburg gingen rijden.  Valkenburg en Maastricht stonden op de planning, maar hoe dichter het weekend bij kwam, hoe beter de weersvoorspellingen werden. Woensdagavond laat in bed nog besloten, we rijden morgen niet naar Limburg, maar naar Texel! Dat is dus 1 van de voordelen van een camper, je hoeft niks te reserveren en kunt dus op het laatst nog de reis omgooien.

30 mei 2019

Het is dus Texel geworden, dus we rijden naar Den Helder om daar de boot naar Texel te nemen. De boot vaart om het uur en heeft een tarief voor laag en hoog seizoen. Hemelvaart blijkt niet onder hoogseizoen te vallen en ook blijkt nog eens dat op donderdag de overtocht goedkoper zijn dan in de weekenden. Dus voor € 25,- hebben wij een retourtje Texel. Meer info over de tijden en tarieven vind je via deze link.

Bij aankomst op Texel gaan we opzoek naar een leuk plekje voor onze camper. Zei ik net nog dat de voordelen van een camper waren dat je zonder reserveren lekker kon gaan en staan waar je wilde, nou dan is Texel daar een uitzondering op! Zeker in de drukke weekenden van Hemelvaart en Pinksteren en zomervakantie is het niet aan te bevelen om zonder te reserveren naar Texel toe te gaan( andere weekenden zal het waarschijnlijk geen probleem opleveren). Gelukkig gaven ze ons bij de eerste camping het advies om even lang het VVV kantoor in Den Burg te rijden. Zij hebben daar een overzicht van alle campings en weten vaak of er nog ergens een plaatsje vrij is. Daar aangekomen blijkt dat er inderdaad nog moeilijk een plekje te vinden is, maar we hebben een lijst van boerderijcamping 's meegekregen, waarop er 3 aangestreept waren die misschien nog wel iets vrij hadden. Dus meteen gaan bellen en gelukkig was er een plaatsje vrij bij Camping Hoeve Axel.  Een goed verzorgde boerencamping, net toilet gebouw en aardig ontvangst, nabij het dorp De Cocksdorp.  In de buurt ligt het strandpaviljoen kaap noord. Hier hebben we heerlijk gegeten en genoten van het strand. We moesten nog wel even een camping voor morgen regelen, dus na wat bellen was er een plaatsje vrij op camping Vrij en Blij.

31 mei 2019

Vandaag gaan we het eiland even verkennen. We beginnen met een lekkere wandeling over het strand en het duingebied bij de vuurtoren in het uiterste puntje van Texel nabij De Cocksdorp. Hoe druk het ook op Texel is, toch heb je daar het idee dat je helemaal alleen op het eiland bent (zeker vroeg in de ochtend). De vuurtoren is toegankelijk voor publiek, hebben we niet gedaan vanwege dat de hond niet mee kan, maar het uitzicht schijnt er mooi te zijn. Het is ook de enige vuurtoren die over 3 kanten uitkijkt over zee. Dus wel echt even de moeite waard om naar boven te lopen.  Na even heerlijk op het strandpaviljoen te hebben gezeten hebben we besloten dat we via de VVV route naar onze nieuwe camping gaan rijden.  Bij het VVV kantoor hebben we een plattegrond meegenomen en hierop staat een route die het VVV heeft uitgestippeld over het hele eiland. Je kunt deze ook via de bordjes volgen en is voor de auto bedoeld. Via de fiets zijn er ook hele mooie routes te rijden, maar met de hond is dat toch een beetje lastiger. Fietsen zijn trouwens overal te huur, advies is wel om een elektrische te huren, het waait best flink :)

Aangekomen op de nieuwe camping, vinden we het ontvangst al een beetje vreemd. Ik hoef geen gegevens achter te laten, ik moest zelf maar kijken waar we wilde staan en betalen dat kwam wel. Dus een plekje uitgezocht en even naar de wc gegaan. Daar bleek dat ik de wc rol nog mee had moeten nemen en schoon was het helaas ook niet helemaal, dus conclusie Camping Vrij en Blij vinden we geen aanrader. We zijn dan ook meteen gaan bellen of we niet ergens anders terecht konden. We hebben geluk, op camping de Vrije Vogel kunnen we terecht en ook nog eens voor 2 nachten. Daar werden we super ontvangen en was alles netjes en schoon. Er was zelfs een broodjes service, 's avonds je bestelling doorgeven en de volgende morgen lagen er heerlijk verse broodjes voor je klaar. Dit is wel een aanrader, we hebben hier heerlijk gestaan.  We zijn de middag nog even naar het naast gelegen dorpje Oudeschild gegaan. Dit is een erg leuk gezellig havendorpje, waar we een heerlijk visje hebben gegeten bij de vis afslag.

1 juni 2019

Vandaag gaan we het dorpje De Koog en Den Burg bezoeken. Texel heeft in totaal 7 dorpen, waarvan Den Burg de grootste is. De Koog is een gezellig dorpje waar je lekker kan winkelen en op een terrasje kunt zitten. De koog ligt erg leuk tussen de bossen en aan het strand. Natuurlijk zijn we ook nog even naar het strand geweest, onze "zee"hond wilde natuurlijk ook nog even zwemmen. En onderweg natuurlijk ook nog mooie foto's van de camper gemaakt voor op de website.  Daarna naar Den Burg gereden, ook Den Burg is een gezellig dorpje om te winkelen en te gaan eten. We zijn in de avond dan ook lekker op het terras van de smulpot gaan zitten en hebben daar heerlijk gegeten en gezellig gezeten.

2 juni 2019

Vandaag al weer ons laatste dagje, maar voordat we naar huis gaan, gaan we met de boot nog even de Waddenzee op, opzoek naar zeehondjes. Toen we in Oudeschild waren en door de haven liepen werden er zeehondentochten aangeboden. Er was er eentje waar ook de hond welkom was Het Sop.  Let wel op dat je deze op tijd boekt, er kunnen maar 12 personen mee aan boort. De tocht duurt ongeveer anderhalf uur en je vaart dan naar de zandbanken waar de zeehonden graag liggen. Een erg leuke ervaring. Tip, neem wel je goede camera mee, helaas is je telefoon niet goed genoeg om mooie foto's te maken.

Dan is het weer tijd om naar Het Horntje te rijden en de boot terug naar Texel te nemen. Net als heel de rest van het eiland. Gelukkig hebben ze daar bij Teso rekening mee gehouden en vaart er nu elk half uur een boot. Laten we nu ook geluk hebben dat als we aankomen we er meteen mee op mogen. Wat hebben we een heerlijk weekend gehad en we komen zeker nog een keertje terug. Dan wil ik van uit De Cocksdorp ook eens een kijkje gaan nemen op het naast gelegen eiland Vlieland.

Nog een aantal tips en weetjes op een rijtje

• in de drukke weekenden dus wel een camping boeken
  • overtochten op dinsdag, woensdag en donderdag zijn het voordeligste
  • Neem je goede camera mee!